MELAYU
Alter Terahsia Bangsa Melayu II
Perbezaan pendapat di antara
para pengkaji Barat dan Timur tentang asal-usul bangsa Melayu begitu
memeningkan.Sehingga kini kajian terus dilakukan dan pelbagai teori dikemukan
sehingga antara yang terbaru adalah kajian dari penyelidik Pusat Pengajian
Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr Zafarina Zainuddin.
Dibawah ini adalah sambungan
kepada artikel ‘Alter Terahsia Bangsa Melayu’
Selamat membaca
The Lost Fragrance in The Promised
Land
“But while he was still living,
he gave gifts to the sons of his wife (Keturah)…” (Genesis 25:6 New
International Version)
Sehingga ke hari ini,para
cendekiawan,pengkaji sejarah,pakar antropologi dan ahli geneologi masih
berdebat dan mencari-cari dari manakah datangnya satu bangsa yang dipanggil
MELAYU ini.Sejarah kewujudan bangsa Melayu masih samar-samar dan misteri dan
setiap pengkaji menemui bukti dan penemuan dari pelbagai bangsa,negara mahupun
budaya yang mempunyai kaitan dengan bangsa Melayu.Setiap pengkaji juga
mempunyai ulasan dan teori sendiri di mana masing-masing kelihatan mempunyai
percanggahan di antara satu sama lain.Tidak ada percanggahan yang ketara di
dalam membicarakan riwayat sesuatu bangsa kecuali bangsa Melayu.Tidak seperti bangsa
Inggeris yang diketahui berasal dari tiga suku-suku purba Jerman iaitu Angles
(dari sini terbit kata Anglo dan seterusnya English),Saxon dan Jutes.Juga
bangsa Iran yang berasal dari bangsa Madyan Purba (Medea Empire) sebelum
kehadiran Empayar Acheamenid dan Sassanid dan kelahiran Emperor-emperor agung
seperti Cyrus,Xerxes dan Darius.Para pengkaji Barat dan Timur juga menemui
tanda-tanda fizikal di beberapa kawasan di dunia yang sama dengan apa yang
ditemui di Kepulauan Melayu.Antara yang paling terkenal adalah penemuan kapak
tua dari Asia Tengah oleh R.H. Geldern dan gendang Dongson di Vietnam Utara.Ini
belum masuk lagi berpuluh-puluh kajian tentang sosio-budaya di tempat-tempat
lain yang dikatakan mirip bangsa Melayu seperti etnik-etnik Tibet,kaum asli di
Taiwan dan Kepulauan Jepun dan sudah tentu bukti-bukti transformasi budaya di
beberapa kawasan pedalaman China,Indochina (MOn,Khmer,Campa) dan Kepulauan Asia
Pasifik.
APAKAH ERTI SEMUA INI?
Mengapa begitu banyak
kesan-kesan yang sama dengan bangsa ini di seluruh Asia?Terdapat satu rahsia di
mana ia dapat menjawab semua misteri ini.Rahsia ini adalah satu kunci dari
beberapa kunci di dalam ‘Ark of Covenant’ bangsa misteri ini.
Sebelum perbincangan yang lebih
mendalam eloklah diturunkan hasil kajian umum dan terkenal beberapa pengkaji
sama ada Barat dan tempatan tentang asal-usul bangsa Melayu. Walaupun sudah ada
beberapa kajian dilakukan terhadap asal usul bangsa Melayu, tetapi kata sepakat
para ahli belum dicapai. Setakat ini ada dua pandangan yang dikemukakan.
Pandangan yang pertama menyatakan bahawa bangsa Melayu berasal dari utara (Asia
Tengah) dan pandangan yang kedua menyatakan bahawa bangsa Melayu memang sudah
sedia ada di Kepulauan Melayu atau Nusantara ini.
Sebagai perbandingan, kedua-dua
pandangan tersebut diperlihatkan seperti yang berikut ini.
Berasal dari Asia Tengah
R.H. Geldern ialah seorang ahli
prasejarah dan menjadi guru besar di Iranian Institute and School for Asiatic
Studies telah membuat kajian tentang asal usul bangsa Melayu. Sarjana yang
berasal dari Wien, Austria ini telah membuat kajian terhadap kapak tua (beliung
batu). Beliau menemui kapak yang diperbuat daripada batu itu di sekitar hulu
Sungai Brahmaputra, Irrawaddy, Salween, Yangtze, dan Hwang. Bentuk dan jenis
kapak yang sama, beliau temui juga di beberapa tempat di kawasan Nusantara.
Geldern berkesimpulan, tentulah kapak tua tersebut dibawa oleh orang Asia
Tengah ke Kepulauan Melayu ini.
J.H.C. Kern ialah seorang ahli
filologi Belanda yang pakar dalam bahasa Sanskrit dan pelbagai bahasa
Austronesia yang lain telah membuat kajian berdasarkan beberapa perkataan yang
digunakan sehari-hari terutama nama tumbuh-tumbuhan, haiwan, dan nama perahu.
Beliau mendapati bahawa perkataan yang terdapat di Kepulauan Nusantara ini
terdapat juga di Madagaskar, Filipina, Taiwan, dan beberapa buah pulau di
Lautan Pasifik .Perkataan tersebut di antara lain ialah: padi, buluh, rotan,
nyiur, pisang, pandan, dan ubi. Berdasarkan senarai perkataan yang dikajinya
itu Kern berkesimpulan bahawa bahasa Melayu ini berasal daripada satu induk
yang ada di Asia.
W. Marsden pula dalam kajiannya
mendapati bahawa bahasa Melayu dan bahasa Polinesia (bahasa yang digunakan di
beberapa buah pulau yang terdapat di Lautan Pasifik) merupakan bahasa yang
serumpun. E. Aymonier dan A. Cabaton pula mendapati bahawa bahasa Campa
serumpun dengan bahasa Polinesia, manakala Hamy berpendapat bahawa bahasa
Melayu dan bahasa Campa merupakan warisan daripada bahasa Melayu Kontinental.
Di samping keserumpunan bahasa, W. Humboldt dalam kajiannya mendapati bahawa
bahasa Melayu (terutama bahasa Jawa) telah banyak menyerap bahasa Sanskrit yang
berasal dari India.
J.R. Foster yang membuat
kajiannya berdasarkan pembentukan kata berpendapat bahawa terdapat kesamaan
pembentukan kata dalam bahasa Melayu dan bahasa Polinesia. Beliau berpendapat
bahawa kedua-dua bahasa ini berasal daripada bahasa yang lebih tua yang
dinamainya Melayu Polinesia Purba. Seorang ahli filologi bernama A.H. Keane
pula berkesimpulan bahawa struktur bahasa Melayu serupa dengan bahasa yang
terdapat di Kampuchea.
J.R. Logan yang membuat
kajiannya berdasarkan adat resam suku bangsa mendapati bahawa ada persamaan
adat resam kaum Melayu dengan adat resam suku Naga di Assam (di daerah Burma
dan Tibet). Persamaan adat resam ini berkait rapat dengan bahasa yang mereka
gunakan. Beliau mengambil kesimpulan bahawa bahasa Melayu tentulah berasal dari
Asia. G.K. Nieman dan R.M. Clark yang juga membuat kajian mereka berdasarkan
adat resam dan bahasa mendapati bahawa daratan Asia merupakan tanah asal nenek
moyang bangsa Melayu.
Dua orang sarjana Melayu, iaitu
Slametmuljana dan Asmah Haji Omar juga menyokong pendapat di atas.
Slametmuljana yang membuat penyelidikannya berdasarkan perbandingan bahasa,
sampai pada suatu kesimpulan bahawa bahasa Austronesia yang dalamnya termasuk
bahasa Melayu, berasal dari Asia. Asmah Haji Omar membuat huraian yang lebih
terperinci lagi. Beliau berpendapat bahawa perpindahan orang Melayu dari
daratan Asia ke Nusantara ini tidaklah sekaligus dan juga tidak melalui satu
laluan. Ada yang melalui daratan, iaitu Tanah Semenanjung, melalui Lautan Hindi
dan ada pula yang melalui Lautan China. Namun, beliau menolak pendapat yang
mengatakan bahawa pada mulanya asal bahasa mereka satu dan perbezaan yang
berlaku kemudian adalah kerana faktor geografi dan komunikasi. Dengan demikian,
anggapan bahawa bahasa Melayu Moden merupakan perkembangan daripada bahasa
Melayu Klasik, bahasa Melayu Klasik berasal daripada bahasa Melayu Kuno dan
bahasa Melayu Kuno itu asalnya daripada bahasa Melayu Purba merupakan anggapan
yang keliru.
Kajian mendapati bahawa bahasa
Melayu Moden berasal daripada bahasa Melayu Klasik dan bahasa Melayu Klasik
berasal daripada bahasa Melayu Induk. Bahasa Melayu Induk berasal daripada
bahasa Melayu Purba yang juga merupakan asal daripada bahasa Melayu Kuno.
Kajian ini juga memperlihatkan bahawa bahasa Melayu Moden bukanlah merupakan
pengembangan daripada dialek Johor-Riau dan bahasa Melayu Moden tidak begitu
rapat hubungannya dengan dialek yang lain (Da, Db, dan Dn). Dialek yang lain
berasal daripada Melayu Induk manakala dialek Johor-Riau berasal daripada
Melayu Klasik.
Berikut ini akan diperlihatkan cara perpindahan orang Melayu dari Asia Tengah tersebut.
Berikut ini akan diperlihatkan cara perpindahan orang Melayu dari Asia Tengah tersebut.
(a) Orang Negrito
Menurut pendapat Asmah Haji Omar
sebelum perpindahan penduduk dari Asia berlaku, Kepulauan Melayu (Nusantara)
ini telah ada penghuninya yang kemudian dinamai sebagai penduduk asli. Ada ahli
sejarah yang mengatakan bahawa mereka yang tinggal di Semenanjung Tanah Melayu
ini dikenali sebagai orang Negrito. Orang Negrito ini diperkirakan telah ada
sejak tahun 8000 SM (Sebelum Masihi). Mereka tinggal di dalam gua dan mata
pencarian mereka memburu binatang. Alat perburuan mereka diperbuat daripada
batu dan zaman ini disebut sebagai Zaman Batu Pertengahan. Di Kedah sebagai
contoh, pada tahun 5000 SM, iaitu pada Zaman Paleolit dan Mesolit, telah
didiami oleh orang Austronesia yang menurunkan orang Negrito, Sakai, Semai, dan
sebagainya.
(b) Melayu-Proto
Berdasarkan pendapat yang
mengatakan bahawa orang Melayu ini berasal dari Asia Tengah, perpindahan
tersebut (yang pertama) diperkirakan pada tahun 2500 SM. Mereka ini kemudian
dinamai sebagai Melayu-Proto. Peradaban orang Melayu-Proto ini lebih maju
sedikit daripada orang Negrito. Orang Melayu-Proto telah pandai membuat alat
bercucuk tanam, membuat barang pecah belah, dan alat perhiasan. Kehidupan
mereka berpindah-randah. Zaman mereka ini dinamai Zaman Neolitik atau Zaman
Batu Baru.
(c) Melayu-Deutro
Perpindahan penduduk yang kedua
dari Asia yang dikatakan dari daerah Yunan diperkirakan berlaku pada tahun 1500
SM. Mereka dinamai Melayu-Deutro dan telah mempunyai peradaban yang lebih maju
daripada Melayu-Proto. Melayu-Deutro telah mengenal kebudayaan logam. Mereka
telah menggunakan alat perburuan dan pertanian daripada besi. Zaman mereka ini
dinamai Zaman Logam. Mereka hidup di tepi pantai dan menyebar hampir di seluruh
Kepulauan Melayu ini.
Kedatangan orang Melayu-Deutro
ini dengan sendirinya telah mengakibatkan perpindahan orang Melayu-Proto ke
pedalaman sesuai dengan cara hidup mereka yang berpindah-randah. Berlainan
dengan Melayu-Proto, Melayu-Deutro ini hidup secara berkelompok dan tinggal
menetap di sesuatu tempat. Mereka yang tinggal di tepi pantai hidup sebagai
nelayan dan sebahagian lagi mendirikan kampung berhampiran sungai dan lembah
yang subur. Hidup mereka sebagai petani dan berburu binatang. Orang
Melayu-Deutro ini telah pandai bermasyarakat. Mereka biasanya memilih seorang
ketua yang tugasnya sebagai ketua pemerintahan dan sekaligus ketua agama. Agama
yang mereka anuti ketika itu ialah animisme.
Berasal dari Nusantara
Seorang sarjana Inggeris bernama
J. Crawfurd telah membuat kajian perbandingan bahasa yang ada di Sumatera,
Jawa, Kalimantan, dan kawasan Polinesia. Beliau berpendapat bahawa asal bahasa
yang tersebar di Nusantara ini berasal daripada bahasa di Pulau Jawa (bahasa
Jawa) dan bahasa yang berasal dari Pulau Sumatera (bahasa Melayu). Bahasa Jawa
dan bahasa Melayulah yang merupakan induk bagi bahasa serumpun yang terdapat di
Nusantara ini.
J. Crawfurd menambah hujahnya
dengan bukti bahawa bangsa Melayu dan bangsa Jawa telah memiliki taraf
kebudayaan yang tinggi dalam abad kesembilan belas. Taraf ini hanya dapat
dicapai setelah mengalami perkembangan budaya beberapa abad lamanya. Beliau
sampai pada satu kesimpulan bahawa:
(a) Orang Melayu itu tidak
berasal dari mana-mana, tetapi malah merupakan induk yang menyebar ke tempat
lain.
(b) Bahasa Jawa ialah bahasa
tertua dan bahasa induk daripada bahasa yang lain.
K. Himly, yang mendasarkan
kajiannya terhadap perbandingan bunyi dan bentuk kata bahasa Campa dan pelbagai
bahasa di Asia Tenggara menyangkal pendapat yang mengatakan bahawa bahasa
Melayu Polinesia serumpun dengan bahasa Campa. Pendapat ini disokong oleh P.W.
Schmidt yang membuat kajiannya berdasarkan struktur ayat dan perbendaharaan
kata bahasa Campa dan Mon-Khmer. Beliau mendapati bahawa bahasa Melayu yang
terdapat dalam kedua-dua bahasa di atas merupakan bahasa ambilan sahaja.
Sutan Takdir Alisjahbana, ketika
menyampaikan Syarahan Umum di Universiti Sains Malaysia (Julai 1987) menggelar
bangsa yang berkulit coklat yang hidup di Asia Tenggara, iaitu Thailand
Selatan, Malaysia, Singapura, Indonesia, Brunei, dan Filipina Selatan sebagai
bangsa Melayu yang berasal daripada rumpun bangsa yang satu. Mereka bukan
sahaja mempunyai persamaan kulit bahkan persamaan bentuk dan anggota badan yang
berbeza daripada bangsa Cina di sebelah timur dan bangsa India di sebelah
barat.
Gorys Keraf di dalam bukunya
Linguistik bandingan historis (1984) mengemukakan teori Leksikostatistik dan
teori Migrasi bagi mengkaji asal usul bangsa dan bahasa Melayu. Setelah
mengemukakan hujah tentang kelemahan pendapat terdahulu seperti: Reinhold
Foster (1776), William Marsden (1843), John Crawfurd (1848), J.R. Logan (1848),
A.H. Keane (1880), H.K. Kern (1889), Slametmuljana (1964), dan Dyen (1965) beliau
mengambil kesimpulan bahawa “…negeri asal (tanahair, homeland) nenek moyang
bangsa Austronesia haruslah daerah Indonesia dan Filipina (termasuk
daerah-daerah yang sekarang merupakan laut dan selat), yang dulunya merupakan
kesatuan geografis”.
Pendapat lain yang tidak
mengakui bahawa orang Melayu ini berasal dari daratan Asia mengatakan bahawa
pada Zaman Kuarter atau Kala Wurn bermula dengan Zaman Ais Besar sekitar dua
juta sehingga lima ratus ribu tahun yang lalu. Zaman ini berakhir dengan
mencairnya ais secara perlahan-lahan dan air laut menggenangi dataran rendah.
Dataran tinggi menjadi pulau. Ada pulau yang besar dan ada pulau yang kecil.
Pemisahan di antara satu daratan dengan daratan yang lain berlaku juga kerana
berlakunya letusan gunung berapi atau gempa bumi. Pada masa inilah Semenanjung
Tanah Melayu berpisah dengan yang lain sehingga kemudian dikenali sebagai Pulau
Sumatera, Pulau Jawa, Pulau Kalimantan, dan pulau lain di Indonesia.
Pintu Rahsia
Proto homonoid yang dianggap
sebagai pramanusia dianggarkan sudah ada sejak satu juta tahun yang lalu dan ia
berkembang secara evolusi. Namun, manusia yang sesungguhnya baru bermula sejak
44,000 tahun yang lalu dan manusia moden (Homo sapiens sapiens) muncul sekitar
11,000 tahun yang lalu.
Pada masa pramanusia dan manusia
yang sesungguhnya di Asia Tenggara, Asia Timur, dan Australia telah ada
manusia. Hal ini dibuktikan dengan ditemuinya Homo soloinensis dan Homo
wajakensis (Manusia Jawa = “Java Man”) yang diperkirakan berusia satu juta
tahun.
Pada masa ini wilayah tersebut
didiami oleh tiga kelompok Homo sapiens sapiens, iaitu orang Negrito di sekitar
Irian dan Melanesia, orang Kaukasus di Indonesia Timur, Sulawesi, dan Filipina,
serta orang Mongoloid di sebelah utara dan barat laut Asia.
Masing-masing bangsa ini
berpisah dengan berlakunya pemisahan daratan. Mereka berpindah dengan cara yang
perlahan. Orang Kaukasus ada yang berpindah ke sebelah barat dan ada pula yang
ke sebelah timur. Yang berpindah ke arah timur seperti ke Maluku, Flores, dan
Sumba bercampur dengan orang Negrito. Yang berpindah ke arah barat mendiami
Kalimantan, Aceh, Tapanuli, Nias, Riau, dan Lampung. Yang berpindah ke arah
utara menjadi bangsa Khmer, Campa, Jarai, Palaung, dan Wa.
Hukum Bunyi yang diperkenalkan
oleh H.N. van der Tuuk dan diperluas oleh J.L.A. Brandes yang menghasilkan
Hukum R-G-H dan Hukum R-D-L dikatakan oleh C.A. Mees bahawa “Segala bahasa
Austronesia itu, walaupun berbeza kerana pelbagai pengaruh dan sebab yang telah
disebut, memperlihatkan titik kesamaan yang banyak sekali, baik pada kata-kata
yang sama, seperti mata, lima, talinga, dan sebagainya, mahupun pada sistem
imbuhan, dan susunan tatabahasanya. Perbezaan yang besar seperti dalam bahasa
Indo-Eropah, misalnya: antara bahasa Perancis dan Jerman, antara Sanskrit dan
Inggeris, tidak ada pada bahasa-bahasa Austronesia. Apalagi Kata Dasar
(terutama bahasa Melayu) tidak berubah dalam morfologi” juga menunjukkan bahawa
bahasa yang terdapat di Asia Selatan dan Tenggara berbeza dengan bahasa yang
terdapat di Asia Tengah.
Pendapat-pendapat dari Barat
kebanyakan boleh disimpulkan seperti ini:
-Bangsa Melayu berasal dari
bangsa lain seperti China,India atau suku kaum di benua Afrika
-Bangsa Melayu adalah lahir dari
transformasi bangsa-bangsa besar seperti China,India atau Arab.
Tetapi kajian mereka
dipertikaikan oleh beberapa pengkaji Barat J. Crawfurd,Gorys Keraf dan
lain-lain bersama-sama para pengkaji tempatan termasuk para pengkaji di
Universiti Sains Malaysia.Pendapat Geldern tentang kapak tua masih boleh
diperdebatkan. Budaya kapak tua yang diperbuat daripada batu sebenarnya bukan
hanya terdapat di Asia Tengah dan Nusantara. Budaya yang sama akan ditemui pada
semua masyarakat primitif sama ada di Amerika dan juga di Eropah pada zaman
tersebut.
Lagi pula, secara kebetulan
Geldern membuat kajiannya bermula dari Asia kemudian ke Nusantara. Kesimpulan
beliau tersebut mungkin akan lain sekiranya kajian itu bermula dari Nusantara,
kemudian ke Asia Tengah.
Kajian Kern berdasarkan bukti
Etnolinguistik memperlihatkan bahawa persamaan perkataan tersebut hanya
terdapat di alam Nusantara dengan pengertian yang lebih luas dan perkataan
tersebut tidak pula ditemui di daratan Asia Tengah. Ini menunjukkan bahawa
penutur bahasa ini tentulah berpusat di tepi pantai yang strategik yang membuat
mereka mudah membawa bahasa tersebut ke barat, iaitu Madagaskar dan ke timur
hingga ke Pulau Easter di Lautan Pasifik.
Secara khusus, penyebaran bahasa
Melayu itu dapat dilihat di sepanjang pantai timur Pulau Sumatera, di sepanjang
pantai barat Semenanjung Tanah Melayu; di Pulau Jawa terdapat dialek Jakarta
(Melayu-Betawi), bahasa Melayu Kampung di Bali, bahasa Melayu di Kalimantan
Barat, bahasa Melayu Banjar di Kalimantan Barat dan Selatan, Sabah, Sarawak,
dan bahasa Melayu di Pulau Seram.
Pendapat Marsden bahawa bahasa
Melayu yang termasuk rumpun bahasa Nusantara serumpun dengan rumpun bahasa
Mikronesia, Melanesia, dan Polinesia dengan induknya bahasa Austronesia secara
tidak langsung memperlihatkan adanya kekerabatan dua bahasa tersebut yang tidak
ditemui di Asia Tengah. Penyebaran bahasa Austronesia juga terlihat hanya
bahagian pesisir pantai timur (Lautan Pasifik), pantai barat (Lautan Hindi),
dan Selatan Asia (kawasan Nusantara) sahaja dan ia tidak masuk ke wilayah Asia
Tengah.
Kesamaan pembentukan kata di
antara bahasa Melayu dengan bahasa Polinesia yang dinyatakan oleh J.R. Foster
dan kesamaan struktur bahasa Melayu dengan struktur bahasa Kampuchea juga
memperlihatkan bahawa bahasa yang berada di Asia Selatan dan Asia Timur berbeza
dengan bahasa yang berada di Asia Tengah. Jika kita lihat rajah kekeluargaan
bahasa akan lebih nyata lagi bahawa bahasa di Asia Tengah berasal dari keluarga
Sino-Tibet yang melahirkan bahasa Cina, Siam, Tibet, Miao, Yiu, dan Burma.
Berdekatan dengannya agak ke selatan sedikit ialah keluarga Dravida, iaitu:
Telugu, Tamil, Malayalam, dan lain-lain. Kedua-dua keluarga bahasa ini berbeza
dengan bahasa di bahagian Timur, Tenggara, dan Selatan Asia, iaitu keluarga
Austronesia yang menurunkan empat kelompok besar, iaitu Nusantara, Melanesia,
Mikronesia, dan Polinesia.
Jika ditinjau dari sudut ilmu
kaji purba pula, penemuan tengkorak yang terdapat di Nusantara ini memberi
petunjuk bahawa manusia telah lama ada di sini. Penemuan tersebut di antara
lain ialah:
1. Pithecanthropus Mojokerto
(Jawa), yang kini berusia kira-kira 670,000 tahun.
2. Pithecanthropus Trinil
(Jawa), kira-kira 600,000 tahun.
3. Manusia Wajak (Jawa),
kira-kira 210,000 tahun.
Jika tiga fosil tersebut
dibandingkan dengan fosil Manusia Peking atau Sinanthropus Pekinensis (China)
yang hanya berusia kira-kira 550,000 tahun terlihat bahawa manusia purba lebih
selesa hidup dan beranak-pinak berdekatan dengan Khatulistiwa. Hal ini
diperkuat lagi dengan penemuan fosil tengkorak manusia yang terdapat di Afrika
yang dinamai Zinjanthropus yang berusia 1,750,000 tahun. Beberapa hujah ini
menambah kukuh kesimpulan Gorys Keraf di atas yang menyatakan bahawa nenek
moyang bangsa Melayu ini tentulah sudah sedia ada di Kepulauan Melayu yang
menggunakan bahasa keluarga Nusantara.
Masih ada soalan yang belum terjawab,
iaitu jika betul bangsa Melayu ini sememangnya berasal dari Alam Melayu ini,
sebelum itu dari manakah asal mereka? Pendapat orang Minangkabau di Sumatera
Barat bahawa keturunan mereka ada hubungan dengan pengikut Nabi Nuh, iaitu
bangsa Ark yang mendarat di muara Sungai Jambi dan Palembang semasa berlakunya
banjir besar seperti yang diungkapkan oleh W. Marsden (1812) masih boleh
dipertikaikan.
No comments:
Post a Comment